måndag, mars 30, 2009

Storstädning.

Varje gång jag flyttar så brukar jag passa på att göra mig av med en massa skit som jag ändå inte använder. Som mest har stått i ett hörn, eller i en hylla eller på vinden och samlat damm. Så är även planen inför denna flytt.

Fast den här gången handlar det inte så mycket om prylar, fysiska ting, utan om elektroniska ettor och nollor. Jag samlar lätt på mig alldeles för många "bra att ha"-länkar som jag ägnar alldeles för mycket onödig tid åt. Speciellt gäller det bloggar. Så ikväll har det varit storstädning, med stort fokus på bloggmappen. Och jäklar var det har rykt länkar. Tom Silverfisken, som jag följt dagligen i ett flertal år, fick stryka under när sopkvasten röjde i samlingen av bloggar. Nu har jag bara ett fåtal kvar. De där som fortfarande är viktiga på ett annat sätt än som en stunds förströelse. Och from nu ska jag vara mer kräsen innan jag lägger in en ny länk i den där mappen.

Det kan verka som ett fånigt i-landsproblem, och det är det ju såklart också, men samtidigt så har min tidigare ganska stora samling av länkar tagit en alldeles för stor del av min tid. Jag vill inte att det ska vara så. Jag vill att det jag gör med min tid ska vara meningsfullt, att det ska ge mig något. Nu känns det som om jag är på rätt väg.

Det handlar ju heller inte bara om att försöka komma ifrån det här slösurfandet som jag säkert kan ägna 15-20 timmar till på en hel vecka. Det har också att göra med mitt senaste inlägg om att jag måste sluta titta på vad andra gör. Jag har haft alldeles för många foto- och konstbloggar som jag scannat av flera gånger i veckan. Men istället för att göra mig inspirerad så har de gjort mig alldeles matt och tom av alla intryck som jag får. Jag jämför mig alldeles för mycket med sånt jag ser, och som liknar sånt jag skulle vilja göra. Det får mig att tappa lusten på något sätt. Jag måste försöka fokusera mer på mitt och vad jag vill göra, och vara mer petig när jag väljer inspirationskällor.

Fy fan. Det här var skönt. Befriande.

Nu kan jag sova gott.

5 kommentarer:

BästisStina sa...

Du menar inte fånigt i-landsproblem?;)

Rickard sa...

haha...ja jäklar...i-land skare ju vara. det smet igenom på korrläsningsavdelningen, jag ska skälla på dom! ;)

Anette sa...

Fick jag vara kvar eller rök jag i städningen också? :)

Rickard sa...

anette, nädå, du är kvar, du ligger i vännermappen, fint va? :)

var lite otydlig känner jag..det handlade mer om bloggar och annat som har med konst och foto och göra. sitter och tittar för mycket på vad andra gör och glömmer bort mitt eget på något sätt.

Anette sa...

Oh, det värmer i hjärtat att jag ligger i den mappen.

Jag förstår precis vad du menar, jag rensar bland mina med jämna mellanrum...tar alldeles för mycket av min tid som jag borde ägna åt annat ;)